luna

lovely

luna

lovely

چگونه به حساب خود رسیدگی کنیم؟

بسمه تعالی

 

 

سلام دوستان

 

بعد از مدت ها خداوند توفیق نوشتن رو برای شما عزیزان به ما داد

 

بدون مقدمه به اصل مطلب میرم

وسخنم روبا حدیثی از امام کاظم (ع) آغاز میکنم

 

"هر کس در این دنیا به حساب خود رسیدگی نکند از ما نیست"

 

 

تا بحال چه تعداد  از ما به این سخن توجه کردیم؟

 

به حساب خود رسیدگی کنید قبل از اینکه به حساب شما رسیدگی کنیم.

 

 

به این سخن چطور؟

 

الان بعضی ها میگن اصلا حساب چی هست؟!

 

خوب میگمتون...

 

 

بیشتر ما آدم ها اینقدر غرق در زندگی و دنیای خودمون هستیم

که اصلا متوجه نیستیم که چطور روزمون رو شب  وشبمون رو روز میکنیم!

 

وفقط و فقط غرق در مصایب و مشکلات  ومسائل دنیایی خود هستیم!

 

تا بحال شده از خودتون سوال کنید : 

من امروز کار خطایی نکردم؟

من امروز گناهی نکردم؟

من امروز خدارا خشمگین نساختم؟

من امروز سبب رنجش خاطر خلقی نشدم؟

من امروز دروغی نگفتم؟

من امروز دلی نشکستم؟

من امروز اصلا به یاد خدا بودم؟

آیا خدا در این روزکه با تمام مشکلاتش سپری کردم  از من راضی بود؟

 

 

بسی تامل لطفا

 

همه ی ما مشکلات دغدغه داریم!و به نوعی با آنها در جنگ هستیم!

آیا تا بحال فکر کردید که تمام این دغدغه ها مشکلات و... همه و همه مختص این دنیاست!

اگر کمی دقیق شوید متوجه میشوید درگیری بیش از حد شما با زندگی شمارا از راه اصلی خود دورمیکند

بیشتر غرق در دنیا میشوید و از سرای باقی و جاودانی خود هر روز به نحوی بیشتر فاصله میگیرید!

 

یک مثال جالب براتون می زنم  تا خوب متوجه منظورم بشین!

 

 

 تصور کنید شما به یک مسافرت یک هفته ای می خواین برین..

 

با خودتون چی بر میدارین؟

آیا با خودتون گازو یخچال و کمد و مبل و... بر میدارین؟ ؟

 

....

 

خوب ،حال شما به مقصد رسیدین و در هتلی اقامت کردید...

در این یک هفته ای که در این هتل اقامت  خواهیدداشت ..

آیا شما به در دیوار این هتل قاب عکس میزنین؟یا نمی دونم، دیوار هاشو رنگ می کنین؟

یا کلی وسایل تزئینی گرون قیمت برای در و دیوار ش میگیرین؟

 

پاسخ تمامی این سوال واضح...

 

"یک شبه مهمان، صدسال دعاگو"

این یک ضرب المثل که جواب همه سوال هارو میده!

درسته!

شما با خودتون میگین :خنده داره!من که یک هفته بیشتر نیستم!

بعدم مگه دیوونه ام !کی تابحال اینکارو کرده که من دومیش باشم!

یا خوب میرم خونه ی خودمو خوشکلش میکنم

و براش پول خرج می کنم نه جایی که یک هفته بیشتر نیستم!

 

 

 

................................

             

                                         حکایت ما دراین دنیا همین است!

 

 

خوب حالا این سوال میاد تو ذهن همه که چطور میتوان سرای باقی خود را بسازیم؟

 

خیلی راحت!

               حتی از آب خوردن هم راحت تر!

 

بعضی ها کوهی رو در ذهن خودشون از خوب بودن یا نمیدونم بهشت ساختن!

یا میگن بهشت جای ما نیست!

فکر میکنن خدا فقط کلید جاهای خوب و بهشت رو

به علما فقیه ها یا امام ها،امام زاده ها فقط میده ...

یا اینکه هرکسی که خوبه کلا از شکم مادرش که زاییده شده  خوب  و بهشتی بوده!

نه...! اصلا اینطور نیست،

من و شما هم می تونیم خوب باشیم..

.و اون دنیامون رو درحالی که لذت این دنیا رو میبریم بسازیم...

بعضی ها هم فکر میکنن که کسیکه دیگه داره برای آخرتش قدم بر میداره

به معنای سیاهی و بی رنگ شدن دنیاست

یا نمی دونم  به معنای نادیده گرفتن لذت های دنیایی ....

 بابا اصلا این ها نیست!

 نه!

من اینو تجربه کردم...خیلی قشنگو باحال ....

اینکه در هر نقطه از زندگی قرار داریم

ما بیایم یک قدم کوچک بر داریم برای خوب بودن و خوب شدنمون....

 

   من ادعای خوب بودن و خوب شدن هرگز نمی کنم ولی راهشو خوب بلدم....

 

یک راه بسیار ساده و پیش پا افتاده....

 

ببینید من از اول تابستون این طرح رو برای خودم دارم اجرا می کنم...

و میدونم که لذتش چقدر زیاد...و چقدر می تونه موثر واقع بشه...

هرچند چندین شب اول سخت بود....

اینکه بخوام وقت بگذارم یا حتی فکر کردنش...و

از همه مهمتراینکه بخوام رو کاغذ از خودم حساب بکشم ...

ولی الان دیگه بعد از چند ماه احساس نیاز به کاغذ هم نمی کنم

ولی با این وجود نهایت سعیموبازم میکنم...

خوب میدونم دیگه الا ن خیلی کنجکاو شدین...

 

خوب میگم باید چی کار کنین...

 

یک کاغذ بردارین (یا با استفاده از پرینتر)

و جدولی رو که من کشیدم رو بر روی کاغذ بکشید.

 

 

این جدول برای کارهای بد

 

 

     کارهای بد انجام شده

 

شنبه

 

1شنبه

 

2شنبه

 

3 شنبه

 

4شنبه

 

5شنبه

 

جمعه

1.نماز اول وقت نخواندن

 

 

 

 

 

 

 

2.قضا شدن نمازصبح

 

 

 

 

 

 

 

3.قضا شدن نماز ظهر وعصر

 

 

 

 

 

 

 

4.قضا شدن نمازمغرب وعشا

 

 

 

 

 

 

 

5.گوش کردن به غیبت

 

 

 

 

 

 

 

6.غیبت کردن

 

 

 

 

 

 

 

7.توهین و تحقیر دیگران

 

 

 

 

 

 

 

8. تمسخر دیگران

 

 

 

 

 

 

 

9. بی احترامی یه پدر و مادر

 

 

 

 

 

 

 

10. ناسزا گفتن

 

 

 

 

 

 

 

11.تهمت زدن

 

 

 

 

 

 

 

12.دروغ گفتن

 

 

 

 

 

 

 

13. دست بلند کردن(کتک زدن)

 

 

 

 

 

 

 

14.رعایت نکردن حجاب

 

 

 

 

 

 

 

15.بیهوده گذراندن وقت

 

 

 

 

 

 

 

16.نگاه به نامحرم

 

 

 

 

 

 

 

17.بهانه گیری(ناسازگاری)

 

 

 

 

 

 

 

18.بحث بیخود(کل کل کردن)

 

 

 

 

 

 

 

19.غرور داشتن/تکبر

 

 

 

 

 

 

 

20.اسبر نفس

 

 

 

 

 

 

 

21.به حرف شیطان گوش دادن

 

 

 

 

 

 

 

22.نبخشیدن و گذشت نکردن

 

 

 

 

 

 

 

23.بی ادبانه سخن گفتن

 

 

 

 

 

 

 

24.سخن لهو و لعب گفتن

 

 

 

 

 

 

 

25.بی توجهی به حضور خدا

 

 

 

 

 

 

 

26.بی ارزش شمردن نعمت ها

 

 

 

 

 

 

 

27.بی فکری کردن

 

 

 

 

 

 

 

28.القاب بد برای افراد گذاشتن

 

 

 

 

 

 

 

29.آراسته نبودن

 

 

 

 

 

 

 

30.رعایت نکردن نظم و نامرتب بودن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توضیحات اضافه: ........................................................................................

.....................................................................................

جمع بندی:...........................................................................

 

 

 

و این جدول برای کارهای خوب

 

 

 

     کارهای خوب انجام شده

 

شنبه

 

1شنبه

 

2شنبه

 

3 شنبه

 

4شنبه

 

5شنبه

 

جمعه

1.نماز اول وقت خواندن

 

 

 

 

 

 

 

2. خواندن نماز های مستحبی

 

 

 

 

 

 

 

3.نماز به جماعت خواندن

 

 

 

 

 

 

 

4.جلوگیری از غیبت کردن

 

 

 

 

 

 

 

5.گوش نکردن به غیبت

 

 

 

 

 

 

 

6.غیبت نکردن

 

 

 

 

 

 

 

7.تکریم دیگران

 

 

 

 

 

 

 

8. تمسخر نکردن دیگران

 

 

 

 

 

 

 

9. احترام یه پدر و مادر

 

 

 

 

 

 

 

10. ناسزا نگفتن

 

 

 

 

 

 

 

11.تهمت نزدن

 

 

 

 

 

 

 

12.راست گفتن

 

 

 

 

 

 

 

13. دست درازی، و کتک نزدن

 

 

 

 

 

 

 

14.رعایت کردن حجاب

 

 

 

 

 

 

 

15.استفاده درست از وقت

 

 

 

 

 

 

 

16.نگاه نکردن به نامحرم

 

 

 

 

 

 

 

17.سازگاری وبهانه نگرفتن

 

 

 

 

 

 

 

18.سخن خوش گفتن

 

 

 

 

 

 

 

19.زیباسخن گفتن

 

 

 

 

 

 

 

20.سکوت کردن

 

 

 

 

 

 

 

21.صبر کردن

 

 

 

 

 

 

 

22.صدقه دادن

 

 

 

 

 

 

 

23.قرآن خواندن

 

 

 

 

 

 

 

24.دعا خواندن

 

 

 

 

 

 

 

25.کمک به دیگران

 

 

 

 

 

 

 

26.انجام کارهای نیک

 

 

 

 

 

 

 

27.امر به معروف

 

 

 

 

 

 

 

28.نهی از منکر

 

 

 

 

 

 

 

29.توجه به حضور خدا

 

 

 

 

 

 

 

30.مطالعه ی مفید

 

 

 

 

 

 

 

31. رعایت نظافت

 

 

 

 

 

 

 

32.ذکرگفتن

 

 

 

 

 

 

 

33.غلبه کردن بر نفس

 

 

 

 

 

 

 

34.روزه  گرفتن

 

 

 

 

 

 

 

35.گذشت از دیگران

 

 

 

 

 

 

 

36.بخشش دبگران

 

 

 

 

 

 

 

37.متواضع و فروتن بودن

 

 

 

 

 

 

 

 

توضیحات اضافه: ................................................................

.....................................................................................

......................................................................................

جمع بندی:...................................................

 

 

 

 

 

 

 

بعد از یک هفته خودتون متوجه میشید

که دیگه پنج شنبه اون هفته در لیست کارهای بد هیچکدام چک نخواهد خورد!

من اولاش همش چک میخورد!

ولی رفته رفته با تلاش در هر روزبسیار کمتر از قبل شده!

 

 

دیدید؟

به همین راحتی!

از خودتون حساب کشیدید!

اصلا فکرشو میکردید که به این راحتی باشه!

هرشب فقط 10دقیقه وقتتون رو میگیره تا کمی تمام روزتون رو مرور کنید

وهر دو لیست روچک بزنید

حتما در همان لحظه برای کارهای خطای صورت گرفته

از خدا طلب بخشش کنید تا دفتر گناه وخطایتان در همان روز بسته و پاک  شود.

نه هر روز سیاه و سیاه ترشود! و پرونده اعمالتان سنگین و سنگین تر !

 

 

 

البته شاید برای بعضی ها خیلی خنده دار باشه

ولی فراموش نکنید همین کارهای کوچک هستند

که سرنوشت یک عمر زندگی راحت و با آرامش  ما را

در آن دنیا(آخرت) خراب یا آباد خواهند کرد!

 

التماس دعا

یا علی

 

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:41 ب.ظ http://hayatkhalvat1991.blogfa.com

سلام
تبریک میگم
به خدا کارت خیلی درسته
خدا حفظت کنه
بهترین هارو واست ؟آرزو می کنم
با اجازت لینکت کردم
اگه مایل به لینک کردن ما بودی مارو با اسم "آرزوهای دو خط موازی" لینک کن
موفق باشی و در پناه خدا

[ بدون نام ] سه‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:08 ب.ظ

مان از امشب میخام اینکارو بکنم ولی اگه نتیجه نداد چی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد