اگر احساس تنبلی می کنید حتما این مطلب رو بخونید.
پرهیز از تنبلی و بی حوصلگی
قال الباقر (ع): "إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ ... مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقّا وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ یَصْبِرْ عَلَی حَقٍّ"(1)
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی میباشند و کسی که تنبل باشد حقی را نگذارد و کسی که بی حوصله باشد بر حق شکیبایی نورزد.
از جمله هشدارهایی که در فرهنگ دینی بسیار به چشم میخورد و مسلمانان را نسبت به آن بیدار باش دادهاند، موضوع تنبلی و تن پروری و بی حوصلگی و کوتاهی در کار است واژههای مانند "کسل"، "ضجر" و "توانی" یعنی تنبلی و بی حوصلگی و سستی در بردارنده این صفت نا پسند و مورد نکوهش میباشند.
لغت شناسان در کالبد شکافی این واژگان گفتهاند:
"الْکَسَلَ ، التَّثاقُلُ عَمّا لا یَنْبَغی التَّثاقُلُ عَنْهُ وَ لِاَجْلِ ذلکَ صارَ مَذْمُوما"(2).
تنبلی یعنی کوتاهی و سستی ورزیدن و زیر بار نرفتن چیزی که شایسته است انجام گیرد و به همین جهت این خصلت از صفتهای مذموم و مورد نکوهش بشماررود.
در حدیث اول نوشتار امام باقر (ع) با تعبیر " إیَّاکَ " هشدار داده اند و پی آمدهای منفی تنبلی و بی حوصلگی را اینگونه بر شمرده اند:
الف: اگر کسی گرفتار این صفت منفی و خصلت مذموم تنبلی شد برای ورود به کارهای بد مانعی در جلو راه نخواهد دید، انسان تنبل و تن پرور برای اداره زندگی دست به هر کار زشت و پلشت خواهد زد، برای نان ثناگر دونان خواهد شد. به تعبیر امام (ع) این صفت صفت منفی کلیدی است یعنی کلید بسیاری از زشتی ها و بدیها است و به وسیله آن دَرِ شرور و زشتی ها به روی انسان گشوده خواهد شد.
ادامه ی مطلب رو یادتون نره بخونید!!
اگر احساس تنبلی می کنید حتما این مطلب رو بخونید.
پرهیز از تنبلی و بی حوصلگی
قال الباقر (ع): "إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ
کُلِّ شَرٍّ ... مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقّا وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ یَصْبِرْ
عَلَی حَقٍّ"(1)
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی میباشند و کسی که تنبل
باشد حقی را نگذارد و کسی که بی حوصله باشد بر حق شکیبایی نورزد.
از جمله هشدارهایی که در فرهنگ دینی بسیار به چشم میخورد و مسلمانان را نسبت به
آن بیدار باش دادهاند، موضوع تنبلی و تن پروری و بی حوصلگی و کوتاهی در کار است
واژههای مانند "کسل"، "ضجر" و "توانی" یعنی تنبلی
و بی حوصلگی و سستی در بردارنده این صفت نا پسند و مورد نکوهش میباشند.
لغت شناسان در کالبد شکافی این واژگان گفتهاند:
"الْکَسَلَ ، التَّثاقُلُ عَمّا لا یَنْبَغی التَّثاقُلُ عَنْهُ وَ لِاَجْلِ
ذلکَ صارَ مَذْمُوما"(2).
تنبلی یعنی کوتاهی و سستی ورزیدن و زیر بار نرفتن چیزی که شایسته است انجام گیرد و
به همین جهت این خصلت از صفتهای مذموم و مورد نکوهش بشماررود.
در حدیث اول نوشتار امام باقر (ع) با تعبیر " إیَّاکَ " هشدار داده اند
و پی آمدهای منفی تنبلی و بی حوصلگی را اینگونه بر شمرده اند:
الف: اگر کسی گرفتار این صفت منفی و خصلت مذموم تنبلی شد برای ورود به کارهای بد
مانعی در جلو راه نخواهد دید، انسان تنبل و تن پرور برای اداره زندگی دست به هر
کار زشت و پلشت خواهد زد، برای نان ثناگر دونان خواهد شد. به تعبیر امام (ع) این
صفت صفت منفی کلیدی است یعنی کلید بسیاری از زشتی ها و بدیها است و به وسیله آن
دَرِ شرور و زشتی ها به روی انسان گشوده خواهد شد.
ب: انسان تنبل هرگز نمی تواند از حق دفاع کند و همواره ذلیل و محکوم و زیر دست
خواهد بود. زیرا حق گرفتنی است، برای احقاق حق باید تلاش و کوشش کرد، انسان بی
تحرک و بی نشاط نه از حق خودش میتواند دفاع کند و نه از حق اجتماعی پاسداری
نماید.
ج: کسی که در زندگی بی حوصله و سست اراده باشد، پایداری و شکیبایی را از دست
میدهد و در نتیجه در مسیر پیشرفت حق و حقیقت آسیب پذیر میگردد. گزیده فرمایش
امام باقر (ع) این است: مسلمانی که تنبل و سست اراده و بی حوصله باشد نه "
تَواصَوْا بِالْحَقِّ "(3) را میتواند عملی سازد و نه "تواصوا بالصّبر"(4)
را میتواند به اجرا درآورد. و در نتیجه از " تَواصَوْا
بِالْمَرْحَمَه"(5) نیز محروم است و به فضیلت " تَعَاوَنُوا عَلَی
الْبِرِّ وَ التَّقْوَی"(6)هم دست نخواهد یافت.
در روایت دیگر امام صادق (ع) فرمود:
" إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ
حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الاْآخِرَةِ "(7)
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز
می دارند.
اسلام دین معاش و معاد، دنیا و آخرت، و مادی و معنوی است، به دنیا و نعمتهای آن با
دو چشم مینگرد. انسانهایی که در زندگی یک بعدی هستند از نظر اسلام انسانهای ایده
آل نخواهند بود، اگر کسی از دنیا بگریزد به بهانه آخرت و یا آخرت را از دست بدهد
به خاطر دنیا، هردو مورد نکوهش و سرزنش هستند، آنچه اسلام میپسندد داشتن دنیا و
آخرت در کنار هم و با هم است.
"رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الاْآخِرَةِ حَسَنَةً
..."(8)
پروردگارا دنیای خوب و آخرت خوب به ما عطا فرما.
این دعایی است که همواره مؤمنان خدا باور در قنوت نمازهای واجب و مستحبخوانند و
از پروردگار جهان خیر دنیا و آخرت را طلب میکنند. انسانهای تنبل و بی حوصله و سست
اراده نه از دنیا بهرهای می برند و نه از آخرت طرفی خواهند بست. از این رو امام
صادق (ع) هشدار میدهند که اگر میخواهید به خیر دو جهان دست یابید تن پروری و
تنبلی و سستی را از خود دور کنید.
مقام معظم رهبری در تبیین این واقعیت تحلیل دلپذیری دارند که اشاره به آن روشنگر
موضوع مورد بحث است:
"در اسلام زندگی بدون مبارزه، زندگی راکد، زندگی ساکن، زندگی بی تحرک و زندگی
بی جوشش که اراده و عزم انسانی در آن نباشد زندگی مطلوبی نیست و انسان را به
آرمانهای انسانی و اسلامی نمی رساند... یکی از بدترین دشمنهای انسان که از درون
خود او سر منشأ میگیرد، تنبلی و بیکارگی و تن به کار ندادن و دل به کار ندادن
است، باید با این دشمن مبارزه کرد، اگر با این دشمن مبارزه کردید و توانستید بر او
فائق بیایید، آن گاه اگر دشمن خارجی هم به کشور شما حمله کرد میتوانید بر او نیز
فایق بیایید.... اگر انسان بر تنبلی خود غلبه پیدا نکند و تنبلی بر انسان حاکم
بشود در هر میدانی که وظیفه او را فرا بخواند، انسان در آن میدان حاضر نخواهد شد.
پس اولین دشمن، تنبلی و راحت طلبی انسان است، آن کسی که تن به درس، تن به کار، تن
به عبادت، تن به وظایف گوناگون خانوادگی و اجتماعی نمی دهد و تسلیم تنبلی میشود،
نمی تواند ادعا کند که اگر دشمن او را از بیرون تهدید کند خواهد توانست بر آن دشمن
پیروز شود"(9)
بی تردید در مسیر زندگی اجتماعی موانع و دست اندازهای گوناگونی وجود دارد که باید
آنها را با عزم و اراده پولادین از جلو راه برداشت تا به مقصد و مقصود راه یافت،
انسان تنبل توان برداشتن این موانع را ندارد از این رو همواره در بین راه زمین
گیرشود و از رسیدن به قله سعادت و عزت باز میماند.
کسی که میخواهد در زندگی اجتماعی آبرومند زندگی کند باید توانمندیهای خدا دادی
خود را به کار گیرد و ضعف و سستی را از خود دور سازد و با نیروهای راهزن که از آن
جمله است تنبلی و بیحوصلگی مبارزه کند.
انسانهایی که بی حوصله و سست اراده و دون همت و تن پرورند گرفتاریهای گوناگونی
پیدا میکنند که در روایات به برخی از آنها اشاره شده است.
علی (ع) فرمود: " مِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ التَّوَانِی "(10)یکی از
عوامل محرومیت سستی (در کار) است.
و نیز فرمود:
" التَّوَانِی إِضَاعَةٌ "(11) سستی و اهمال در کار نابود کننده (عمر و
فرصت) است.
در جای دیگر فرمود:"مِنَ التَّوَانِی یَتَوَلَّدُ الْکَسَلُ"(12) از
سستی است که تنبلی زاییده می شود.
پیشوایان دینی در لابلای نیایش و دعاهایشان از صفت کسالت و تنبلی و بی حوصلگی به
خدا پناه میبردند امام سجاد(ع) می فرماید: "اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ
مِنَ الْهَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْعَجْزِ وَ الْکَسَلِ"(13).
بار خدایا، من از غم و اندوه و ناتوانی و تنبلی به تو پناه میبرم.
نشاط و عزم
در برابر این هشدار هدایت هم وجود دارد، اگر کسی بخواهد از تنبلی و سست ارادگی و
بی حوصلگی برهد باید در پی روحیه با نشاط و عزم آهنین باشد انسانهای پرنشاط و با
اراده دیو تنبلی را از سرزمین وجود خویش دور میسازند و با به کارگیری انرژیهای
خدادادی از موانع پیش روی یکی پس از دیگری عبور میکنند و گامهای مؤثر و سازندهای
در زمینه سلامت و سعادت زندگی اجتماعی بر میدارند.
"نشاط" در لغت به معنای "گشودن گره است"(14) آن که کاری را به
آسانی و با سرعت انجام میدهد و از امروز و فردا کردن و روزمرهگی خود را میرهاند
انسان با نشاط نام دارد انسانهای با نشاط روحیه، نیت و عمل را با هم هماهنگ
میکنند اگر روحیه انسان شیفته کاری شد و اگر شیفته خدمت به خلق خدا گردید در
انجام کار سستی و تنبلی نخواهد ورزید.
انسان اگر هدفدار زندگی کند و به هدفش نیز ایمان داشته باشد در عمل سرزنده و با
نشاط خواهد بود.
عالمی که به علم عشق میورزد و طعم شیرین و دلپذیر دانش را چشیده است در دانش
آموزی شب و روز نمی شناسد و به گفته خواجه طوسی:;لذات دنیوی همه هیچ است نزد من
;در خاطر از تغییر آن هیچ ترس نیست
;روز تنعم و شب عیش و طرب مرا ;غیر از شب مطالعه و روز درس نیست
انسان مؤمن خدا باور و معاد شناس که جهان هستی را هدفمند و هشیار بیند تمام توان و
تلاش خودش را به کار میگیرد که در مسیر عبودیت و بندگی از بیهودگی و عبث گرایی و
سستی و تنبلی بگریزد و در انجام عمل صالح با نشاط و همراه با شوق و رغبت زندگی
اجتماعی خود را ساماندهی کند.
علی (ع) در ضمن شمارش اوصاف انسانهای پرهیزگار میفرماید:"... وَ نَشَاطا فِی
هُدًی"(15)(آنان) در مسیر هدایت با نشاطند.
و چه خوب ترسیم کرده عالم و عارف دلسوخته مرحوم الهی قمشهای این حقیقت را: ;همی
بینی در آن دلهای آگاه ;نشاطا فی هدی شوقا الی اللّه
;چو یابد راه کوی دلبرش را ;نشاط انگیز سازد خاطرش را
;بشارت باد مستان صفا را ;بجان پویندگان راه وفا را
;یکی را مست چشم یار کردند ;یکی دردی کش خمار کردند
;یکی را ناز جانان دار باید ;یکی را نقش بیجان جان فزاید
;تو شادی با میانگور بستان ;چه دانی شادی ایزد پرستان
;تو را زیبد نشاط آب و نانی ;نشاط عشقبازان را چه دانی
امام علی (ع) میفرماید:" الْمُؤْمِنُ یَرْغَبُ فِیمَا یَبْقَی وَ یَزْهَدُ
فِیمَا یَفْنَی ... بَعِیدٌ کَسَلُهُ دَائِمٌ نَشَاطُهُ " (16)
مؤمن به آنچه باقی است عشق و رغبت نشان میدهد و از آنچه فانی است گریزان است،
تنبلی از او به دور است و همواره با نشاط زندگی میکند.
پیامبر اسلام(ص) در ضمن دعا اینگونه می فرماید:
"امْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ
وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ"(17)
(خدایا) نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی و تنبلی و ناتوانی و
بهانه آوری و زیان و دل مردگی و ملال، محفوظمان دار.
همانگونه که مشاهده میشود، در برابر روحیه منفی تنبلی روحیه مثبت نشاط و سرزندگی
قرار دارد که پیشوایان معصوم آن را از خدا طلب میکردند و به پیروان خویش نیز آن
را اینگونه میآموختند.
اگر نشاط فردی و اجتماعی در بین جامعه رواج یابد و جریان غالب و حاکم گردد
بیتردید عزم ملی و اراده سرنوشت ساز به دنبال آن رخ مینماید از این رو در روایات
در برابر سستی و بی ارادگی به عزم سفارش شده است:
علی (ع) فرمود: " ضَادُّوا التَّوَانِیَ بِالْعَزْم"(18)؛ با عزم و
اراده به جنگ سستی بروید.
اگر در جامعهای روحیه نشاط و پویایی و کوشایی همراه با عزم و اراده وجود داشته
باشد آن جامعه از بسیاری از آفتها بدور خواهد بود در نتیجه مردم جامعه سرزنده،
مولّد، متحرک، و اهل کار و ابتکار خواهند شد. بنابراین باید همگان بکوشیم تا از
سستی و ضعف و تنبلی و بی حوصلگی خود را برهانیم و به صفت زیبای نشاط و عزم و همت
عالی، خود و جامعه دینیمان را بیاراییم.
آثار زیانبار تنبلی
در کلمات نورانی پیشوایان معصوم نسبت به پیامدهای زیانبار تنبلی و آثار ویرانگر
اجتماعی آن هشدارهایی داده شده است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
فقر و ناداری
انسان فقیر و جامعه فقیر ذلیل و زبون است، از چشمها میافتد و برای زندگی خویش
توان برنامهریزی و آینده نگری را ندارد. انسان نیازمند از لحاظ اجتماعی فاقد
پایگاه و جایگاه است حتی اگر حرف حقی هم داشته باشد در ابراز آن احساس ناتوانی
میکند. علی (ع) میفرماید:
" إِنَّ الاْءَشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکَسَلُ وَ الْعَجْزُ
فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْرَ "(19)؛آن گاه که اشیاء با یکدیگر جفت شدند،
تنبلی و ناتوانی با هم ازدواج کردند و از آنها فقر متولد شد.
فقر زاییده تنبلی و بی حوصلگی و نداشتن روحیه کار و تلاش و سعی و کوشش است، کار
سرمایه است و بی کاری سربارگی.;برو کار میکن مگو چیست کار ;که سرمایه جاودانی است
کار
آفت موفقیت
توفیق رفیقی است که به هر کس ندهند، اگر انسان در زندگی تلاش و تحرک نداشته باشد و
بستر سازی و زمینه سازی نکند در امور مربوط به دین و دنیا به جایی نمی رسد به قول
معروف "از تو حرکت از خدا برکت" اگر جوشش و کوشش نباشد رویش و زایش
نخواهد بود. توفیق یعنی آماده شدن اسباب برای رسیدن به هدف و مقصود. این واقعیت آن
گاه لباس واقعیت میپوشد که آدمی اهل کار و تلاش باشد.
علی (ع)فرمود: " آفَةُ النُّجْحِ الْکَسَلُ "؛(20)آفت موفقیت تنبلی است.
نرسیدن به مقصد
برای رسیدن به هدف و مقصود زندگی که همان "حیات طیبه" است، باید از
ایمان و عمل صالح کمک گرفت اگر ایمان و باور باشد اما کار و عمل نباشد آدمی به هدف
زندگی دست نخواهد یافت علی(ع) میفرماید:
" مَنْ دَامَ کَسَلُهُ خَابَ أَمَلُه "؛(21) کسی که پیوسته تنبلی کند،
در رسیدن به آرزویش ناکام ماند.
ونیز فرمود:
" عَدُوُّ الْعَمَلِ الْکَسَلُ "(22)؛ دشمن کار، تنبلی است.
افتادن از چشمها
کسی که روحیه کار و تلاش ندارد و کَلّ بر جامعه است از لحاظ اجتماعی فاقد جایگاه
است، مردم به او اعتماد ندارند و در نتیجه از شور و مشورت با او میپرهیزند و
میگویند اگر او حرفی و طرحی میداشت خودش را از این بدبختی نجات میداد. از این
رو او از چشم مردم میافتد.
علی(ع) فرمود:" لَا تَتَّکِلْ فِی أُمُورِکَ عَلَی کَسْلَان"؛(23)در
کارهای خود به آدم تنبل، تکیه و اعتماد نکن.
و نیز فرمود:
" لَا تَسْتَعِنْ بِکَسْلَانَ وَ لَا تَسْتَشِیرَنَّ عَاجِزا"؛(24) از
آدم تنبل کمک مگیر و با ناتوان مشورت مکن.
این بود نگاهی گذرا به یکی دیگر از هشدارهای اجتماعی که از زبان پیشوایان معصوم بیان شده است، امید است جامعه دینی و مدیریت اجتماعی ما برخوردار از نشاط و طراوت و تلاش و جدیت باشند و از هرگونه سستی و تنبلی و کمکاری و بی حوصلگی دوری گزینند.
پینوشتها:ـــــــــــــــــــــــ
25. میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج 11، ص5186.
26. مفردات راغب،واژه کسل.
27. سوره عصر، آیه 3.
28. همان.
29. سوره بلد، آیه 17.
30. سوره مائده، آیه 2.
31. میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج 11، ص5186.
32. سوره بقره، آیه 201.
33.سخنرانی 26/8/82.
34. میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج 11 ص 5186.
35. همان.
36. همان.
37. همان، ص 5188.
38. مفردات راغب، کلمه نشط.
39. نهج البلاغه،خ 193.
40. میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج 11،ص 5184.
41. همان، ص 5188.
42. همان.
43. همان، ص 5184.
44. همان.
45. همان.
46. همان.
47. همان.
48. همان.
خسته نباشید
مطالب جالبی دارید
تبادل لینک میکنید
فقط با رنک بالای 1 یک تبادل میکنم
مرکز دانلود برنامه وکرک
http://www.tafrihi.ir
اخباربازیگران هالیوود وایران
http://blog.tafrihi.com
-----------------
اینها با هر رنکی
جدیدترین عکس های خنده دار
http://fun.tafrihi.com
جدیدترین اس ام اس
http://sms.tafrihi.com
خبر بدید
بای
100 فیلم جدید سال 2008 و 2009 به همراه زیرنویس فارسی با کیفیتی بالا و بدون هیچ دخل و تصرفی !!!
در سبک های : اکشن ، درام ، عاشقانه ، کمدی ، تخیلی و .....
برای کسب اطلاعات بیشتر به ادرس http://www.shopkadeh.com/?cat=62 مراجعه کنید.
موفق باشید.
سلام فائزه خانوم
خوبی؟
سپاسگذارم از اینکه جویای احوالم بودین... اتفاقاتی افتاده که نمی تونم تو وبم بگم سر فرصت بهتون میگم... هر چند که اتفاق خوبی نبود...
بازم ممنونم....
خوش باشی